English (UK)   Ελληνικά (ΕΛ)

ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

H τέχνη της Δραματουργίας στην Εκπαίδευση

Στην εποχή της αέναης αναζήτησης νέων τρόπων διδασκαλίας και εκφράσεων, η προσέγγιση της διδασκαλίας με τη βοήθεια των τεχνικών της δραματουργίας, για πολλούς εκπαιδευτικούς αποτελεί μία εκ των πλέον ενδεδειγμένων επιλογών διδακτικής στρατηγικής. Μέσω της εισαγωγής τεχνικών δραματουργίας στην εκπαιδευτική διαδικασία, η διδασκαλία μπορεί να είναι συναρπαστική και πολυδιάστατη για τους μαθητές όλων των βαθμίδων -αλλά και σε όλα τα διδακτικά αντικείμενα- σε τέτοιο βαθμό, ώστε το περιεχόμενο της να μένει βαθιά αποτυπωμένο για μεγάλο χρονικό διάστημα στο μυαλό τους ανοίγοντας τους νέους ορίζοντες έκφρασης και δημιουργίας.

barcelona052023 8

Η κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών για δημιουργία, διέγερση της φαντασίας και ανάπτυξης τεχνικών εισαγωγής και ενσωμάτωσης της δραματοποίησης στην εκπαιδευτική διαδικασία ήταν ο πρωταρχικός σκοπός των δέκα (10) μελών της Επιστημονικής Ένωσης για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας (ΕΕΠΕΚ), που συμμετείχανε και παρακολούθησαν το Ευρωπαϊκό Επιμορφωτικό Πρόγραμμα Erasmus+ KA1 με αντικείμενο τη Δραματουργία στην Εκπαίδευση (DRAMA IN EDUCATION: A HOLISTIC APPROACH TO TEACHING WITH DRAMA TECHNIQUES).

barcelona052023 8

Το καινοτόμο επιμορφωτικό πρόγραμμα υλοποιήθηκε στη Βαρκελώνη της Ισπανίας, είχε διάρκεια μιας εβδομάδας και απευθύνονταν σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς επίσης και σε Εκπαιδευτές Ενηλίκων οι όποιοι αποσκοπούσαν στην αναζήτηση καινοτόμων τρόπων διδασκαλίας, με την βοήθεια των οποίων οι επιμορφούμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να μετουσιώνουν έμπρακτα και δημιουργικά τις πρακτικές της δραματουργίας σε εργαλεία μάθησης και έκφρασης. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, καλλιεργήθηκαν οι δεξιότητες της συνεργασίας, της επικοινωνίας, της τέχνης της παρουσίασης, της φαντασίας, της εκφραστικότητας μέσω παιχνιδιών ρόλων καθώς επίσης και δεξιότητες σχετικές με τη δημιουργία περιεχομένου, την ευρηματικότητα, την αναγνώριση και την ορθολογική προσέγγιση των συναισθημάτων. Όλα αυτά έλαβαν χώρα, σε ένα ευρύτερο διαπολιτισμικό πλαίσιο όπου συνυπήρχε η αλληλεγγύη, ο αλληλοσεβασμός και η εκατέρωθεν προσπάθεια για την ενίσχυση της Ευρωπαϊκής συνεργασίας μεταξύ των συμμετεχόντων, με κοινό σκοπό να εντρυφήσουν στην ενσωμάτωση εργαλείων δραματουργίας στη διδασκαλία.

barcelona052023 8

Όλοι οι συμμετέχοντες υπήρξαν ενεργοί πρωταγωνιστές, αφού έζησαν μια εκπαιδευτική εμπειρία με επίκεντρο τον πειραματισμό της δικής τους ικανότητας. Πραγματοποιήθηκαν διάφορες δραστηριότητες (σύντομα μαθήματα, συγκρίσεις εμπειριών, θεατρικές ασκήσεις, αυτοσχεδιασμοί, προσομοιώσεις, ομαδικές εργασίες και συζητήσεις) που επέτρεψαν στους συμμετέχοντες τόσο να μάθουν όσο και να φέρουν στην επιφάνεια τις εμπειρίες τους και να τις χρησιμοποιήσουν δημιουργικά. Η αρχή της διδασκαλίας του εν λόγω σεμιναρίου βασίστηκε στην «προσέγγιση μάθησης μέσω πράξης» και στην «αμοιβαία διδασκαλία». Οι επιμορφούμενοι είχαν την ευκαιρία να αποκτήσουν τεχνικές και πρακτικές γνώσεις μέσω μιας μεθοδολογίας βασισμένης σε ομαδική εργασία, συζητήσεις και επεξεργασία χρησιμοποιώντας επίσης μια μέθοδο πρακτικών ασκήσεων και προσομοιώσεων. Η τεχνική της αφήγησης χρησιμοποιήθηκε για την εισαγωγή προκειμένων πάνω στα οποία θα δομήθηκε το Process Drama. Οι συμμετέχοντες έμαθαν να παίρνουν το ρόλο των διευκολυντών ώστε να μπορούν να αναπτύξουν στους μαθητές τους αυτοκατευθυνόμενες μαθησιακές δεξιότητες και να τους μετατρέψουν σε πρωταγωνιστές της δικής τους μάθησης. Τέλος, οι συμμετέχοντες γνώρισαν ορισμένα βασικά διαδικτυακά εργαλεία που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως πόροι για διδασκαλία (για παράδειγμα συνεργατική γραφή) ή για την προσωπική τους επαγγελματική ανάπτυξη.

barcelona052023 8

Όπως επισήμανε ο Πρόεδρος της ΕΕΠΕΚ κ. Δημήτρης Κολοκοτρώνης, η συμμετοχή στα προγράμματα ERASMUS+ αποτελεί -εδώ και πολλά χρόνια- μία από τις βασικότερες προτεραιότητες της ΕΕΠΕΚ και μία στρατηγική επιλογή για τη διεύρυνση των εκπαιδευτικών οριζόντων και την ενίσχυση του Ευρωπαϊκού προφίλ των εκπαιδευτικών – μελών της. Η Ε.Ε.Π.Ε.Κ, ως μια μεγάλη κοινότητα μάθησης στοχεύει στη συμμετοχή σε μία σειρά από διεθνείς δράσεις με σκοπό την επαγγελματική ανάπτυξη των μελών της και την ευρύτερη διάδοση καινοτόμων διδακτικών προσεγγίσεων. Ειδικότερα, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+, η ΕΕΠΕΚ έχει λάβει Διαπίστευση Erasmus με κωδικό 2020-1-EL01-KA120-ADU-094746 στον τομέα της Εκπαίδευσης Ενηλίκων, για την περίοδο 2021 - 2027, ενώ δραστηριοποιείται ενεργά και στην κατηγορία ΚΑ2 (Key Action 2) - Στρατηγικές Συμπράξεις στον τομέα της Εκπαίδευσης και της Κατάρτισης.

barcelona052023 8

Τα προκύπτοντα οφέλη για τα μέλη της Ε.Ε.Π.Ε.Κ, αλλά και για ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα από τις παραπάνω δράσεις είναι πολυάριθμα και σημαντικά: περιλαμβάνουν γνωριμία και εξοικείωση με καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας και κατάρτισης σε διάφορες χώρες και εκπαιδευτικά συστήματα, ανταλλαγή απόψεων σχετικά με τις υφιστάμενες εκπαιδευτικές πολιτικές και εφαρμογή καινοτόμων εκπαιδευτικών πρακτικών στις διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες, καθώς επίσης και ανάπτυξη διεθνών συνεργασιών σε ποικίλους τομείς και βαθμίδες της εκπαίδευσης.

barcelona052023 8

barcelona052023 8

barcelona052023 8

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ

ΜΙΛΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΜΑΘΕΤΕ ΓΙΑ ΕΜΑΣ